top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

לתינוק שלי יש... מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי עם תינוק חדש? תשובות לשאלות נפוצות


כשתינוק נולד הציפיה היא שייראה עגלגל עם עור חלק, כמו התינוק של "גרבר". במציאות הם מקומטים, מעוכים והעור הרבה פעמים ממש לא חלק. יתכנו מספר תסמינים נפוצים אצל יילודים - כדאי להכיר אותם ולדעת שזה תקין ונורמלי וגם מתי צריך לפנות לייעוץ רפואי.


האם זה תקין או כדאי לפנות לייעוץ רפואי?


💜צורת ראש מאורכת

בעת המעבר בתעלת הלידה ראש התינוק מקבל צורה מעט מוארכת. תופעה זו היא זמנית ולכן אינה צריכה

לעורר דאגה. במקרים של ניתוח קיסרי ראשו של התינוק יהיה עגול.


💜נפיחות והפרשות מהעיניים

תינוקות רבים אינם פוקחים את עיניהם בימים הראשונים. בנוסף, בעקבות הלחץ בלידה, תיתכן בצקת קלה על העפעפיים, ולפעמים ניתן יהיה לראות שטפי דם קטנים בלחמית העיניים. תופעות אלו נעלמות תוך כמה ימים. לעיתים, העיניים מפרישות הפרשה צלולה - זהו מצב תקין. הפרשה צהובה מהעיניים יכולה להיות סימן לדלקת עיניים הדורשת טיפול.


💜גם לתינוקות יש תופעות הורמונליות?

תופעות קלות הנגרמות כתוצאה ממעבר הורמונים של האם לתינוק דרך השיליה. תופעות אלו חולפות כעבור כמה שבועות, וביניהן: הפרשה רירית או דמית קלה מאיבר המין אצל הבנות, בצקת באשכים אצל הבנים והגדלה של רקמת השד בשני המינים.


💜למה כפות הידיים והרגליים של התינוק כחלחלות?

כפות הידיים והרגליים של רוב התינוקות כחלחלות מעט לאחר הלידה עקב זרימת דם איטית בקצוות הגוף. מדובר בתופעה רגילה החולפת כעבור 48 שעות.


💜התינוק רועד מידי פעם רעד קל - האם זה תקין?

כאשר התינוק עירום ניתן להבחין ברעד עדין בגפיו. זוהי תופעה תקינה ביותר החולפת עם הזמן. ניתן להקל את הרעד על-ידי הנחת הידיים בעדינות על הגפה הרועדת. במקרה שהרעד ממשיך, מומלץ לדווח לצוות הרפואי בבית חולים ואם אתם בבית לפנות לייעוץ רפואי.


💜לה לה אפצ'י - האם התינוק הצטנן?

התעטשות היא רפלקס שכיח – כנראה כתוצאה מניקוי דרכי הנשימה מחומרים זרים, לפעמים מספר התעטשויות ברצף וזה לגמרי תקין.


💜גיהוקים ושיהוקים

העובר מגהק ומשהק כבר ברחם וזהי תופעה שכיחה וחסרת משמעות. זה מאוד מפריע למי שרואה ושומע את הקולות - לתינוק זה פחות מפריע.


בקורס הכנה ללידה של דיתה גלון הדרי תקבלו מידע וגם ייעוץ לאחר הלידה ותוכלו לשאול כל שאלה גם לגבי התינוק
עור של תינוק לא אמור להיות חלק? מה זה היובש והאדמומיות הזו?

💜תסמינים בעור התינוק

העור הוא האיבר הגדול בגוף שמהווה כ- 15% ממשקל התינוק ויש לו מספר תקפידים: הגנה מפני זיהומים, הגנה מפני התייבשות וויסות חום הגוף. עור התינוק אינו חלק ופעמים רבות מופיעים על פני העור פריחות, כתמים או קשקשים. בד"כ אלו הן תופעות שיחלפו מעצמן תוך מספר שבועות והן חסרות משמעות:


כתמי לידה אדומים ושטוחים- מופיעים לעיתים על המצח, העפעפיים, השפה העליונה והעורף. הם חסרי משמעות ונעלמים במהלך השנה הראשונה של התינוק.


מיליה (Milia) - נקודות לבנות צהבהבות קטנטנות המופיעות בדרך-כלל סביב האף, במצח או בסנטר. הן נוצרות מתאי עור מתים שנלכדו בעור הפנים ולעיתים גם בחניכיים. הנקודות לא גורמות לכאב או לכל סימפטום אחר ואין צורך לטפל בהן. הן ייעלמו במהלך השבועות הראשונים לחיי התינוק.


כתמי לידה כחלחלים (Mongolian Spots)- כתמי לידה בצבע כחלחל המופיעים באזור הגב והעכוז. תופעה שכיחה בקרב יוצאי עדות המזרח. הכתמים אינם גורמים כל נזק לתינוק ונעלמים עד גיל שנתיים.


יובש וסדקים בעור- תופעה שכיחה אצל תינוקות שנולדו לאחר המועד המשוער. במקרים אלו לא נדרש טיפול רפואי, אך ניתן להשתמש בתחליב לחות לתינוק כדי להקל על הסימפטומים.


פריחה אדומה ושלפוחיות (Erythema Toxicum) – פריחה של כתמים אדומים ולעיתים גם שלפוחיות מזוהמות. הפריחה מופיעה באזורי הפנים והגוף (כולל הגפיים- כאשר כפות הידיים והרגליים נשארות נקיות). תופעה זו מופיעה אצל מחצית מהתינוקות כבר ביום השני או השלישי לאחר הלידה ונמשכת עד 3 שבועות. המקור לתופעה אינו ידוע, אך אין כל צורך בטיפול רפואי.


סבוריאה - פריחה שומנית בצבע אדום עם קשקשים. הפריחה בולטת מעט ומופיעה בדרך כלל בשלושת החודשים הראשונים לחיי התינוק. בד"כ על עור הקרקפת, אבל לעיתים קרובות גם מאחורי אפרכסות האוזניים ובקפלי העור בידיים ובאזור החיתול. ברוב המקרים הפריחה לא דורשת טיפול תרופתי וחולפת מעצמה. במקרים יותר משמעותיים אפשר לטפל בסבוריאה באמצעות משחות שונות.


אקנה של תינוקות (Baby Acne) בליטות אדומות על העור שבמרכזן יכולות להופיע נקודות לבנות. התפרחת, נגרמת מחשיפה של התינוק להורמונים של אמו. הנגעים בעור מופיעים בדרך כלל בין השבוע השני לשבוע הרביעי לחיים, אך לעיתים גם מאוחר יותר. הטיפול המומלץ הוא רחצה רגילה ובכל מקרה אסור להשתמש בתכשירים המיועדים לטיפול באקנה של מתבגרים.


כמה פיפי וכמה יציאות ביום התינוק צריך לעשות?

שתן- החל מהיממה הרביעית לחייו מפריש התינוק שתן בתכיפות של 6-12 פעמים ביממה. בימים הראשונים יכולים להופיע בשתן כתמים בצבע אדום חלודה הנראים כמו כתמי דם, בגלל ריכוז גבוה של גבישים. תופעה זו חולפת מאליה ואינה מהווה סימן לבעיה.

צואה – בימים הראשונים הצואה של התינוק ירוקה, כהה וצמיגה, והיא נקראת מקוניום. בהמשך תקבל הצואה גוונים צהוב (בעקבות תהליך ההנקה) ותהפוך לרכה יותר. בדרך כלל התינוק מפריש צואה 2-6 פעמים ביום.

פליטות והקאות- תופעות אלו שכיחות בימים הראשונים לאחר הלידה. הסיבה לתופעה היא שבמהלך ההריון התינוק בלע מי שפיר שנשארו בקיבתו לאחר הלידה. הסימפטומים יימשכו עד אשר תתרוקן קיבת התינוק. במקרים בהם התינוק מראה סימני בחילה או פולט, מומלץ להשהות את האכלתו ולהמתין כמחצית השעה או יותר עד חלוף הבחילה או ההקאה.


מתי מומלץ לפנות לייעוץ רפואי מיידי

מעבר לבדיקה הראשונית על ידי רופא או רפואת הילדים עד גיל שבועיים חשוב שתכירו את המצבים בהם יש לפנות לייעוץ :

  • אם לתינוק יש חום מעל 37.5 או מתחת ל-36.5. לא צריך למדוד חום באופן שגרתי.

  • אם יש שינוי ניכר בהתנהגות של התינוק כמו: אפאטיות (אדישות, חוסר תגובה לגירוי) או חוסר שקט ניכר.

  • סימני דלקת באזור גדם חבל הטבור: אודם, נפיחות, הפרשה, ריח רע מהאזור. ובכל מקרה, אם חלפו שבועיים ושארית חבל הטבור לא נשרה.

  • התינוק לא עולה במשקל.

  • אם התינוק לא נותן שתן וצואה במידה מספקת (5-6 טיטולים עם שתן בהיר ביממה וצואה בהתאם לאופן הזנת התינוק).


בכל מקרה של ספק, אין ספק! עדיף להבדק!

ניתן להתייעץ עם אחות טיפת חלב, מרפאת רופאי הילדים ועם מוקד אחיות בקופת החולים.


עדיין לא בטוחה ומתלבטת?

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969


יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page