top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

בעיני המתבוננת - מה הופך לידה לחוויה טראומטית? איך עיבוד לידה יפחית את הסיכון לפוסט טראומה מהלידה?

למה הלידה שנתפסת כמשמחת, עלולה לעורר אצלך חוויה של טראומה? אילו זיכרונות ותחושות נצרבו אצלך בגוף ובנפש ולא מרפים? איך תדעי אם יש לך תסמינים של פוסט טראומה מהלידה? למה זה נורמלי שחווית את הלידה כטראומה, גם אם היא לא הוגדרה כלידת חירום בסיכון? מה יעזור לך להשתחרר מהטראומה מהלידה הקודמת ולהתכונן ללידה הבאה? גלי איך תהליך עיבוד חווית הלידה יעזור לך להפחית את תחושת האשמה ואת הזיכרונות המטרידים.


הלידה, שלרוב נתפסת כאירוע כל כך משמח ועוצמתי, עלולה גם להיצרב בגוף ובנפש כזיכרון טראומטי.

אולי הכול קרה כל כך מהר, לא הבנת מה קורה וכבר התינוקת או התינוק היו בחוץ.

יכול להיות שכל כך רצית לידה טבעית, וזה נגמר לגמרי אחרת, בניתוח קיסרי חרום.

אולי הלידה לא התחילה כמו שחלמת, היה צורך בזירוז, שלא ציפית לו.

אולי הרגשת שלא ראו אותך? ולא התייחסו מספיק למה שחשוב לך?

יש עוד המון סיבות שנשים חוות את הלידה כטראומה, והזיכרון הקשה לא מרפה.


עבר זמן, וסיפור הלידה ממשיך להעסיק ולהטריד אותך? בחוויה שלך זה אולי כמו "אן פיניש ביזנס", הרבה שאלות נשארו באוויר. אם עדיין עולות אצלך תחושות כמו: אכזבה, אשמה, תסכול ועצב ומחשבות אילו רק...? אז אולי תהליך של עיבוד חווית הלידה יכול לעזו לך.


עיבוד לידה עם דיתה גולן הדרי עוזר להתמודד עם לידה טראומטית
החלום ושברו. הפער בין הציפיות למציאות ומה הקשר לטראומה בלידה?

איך הרגשת בלידה? מפלשבקים ועד פחד מהריון ולידה נוספים

איך הייתה לך הלידה? איך הרגשת בלידה? עם איזו תחושה יצאת מהלידה? אלו הן שאלות שחשוב לשאול נשים אחרי הלידה, אך במיוחד חשוב להקשיב לתשובות. הן יעזרו לנו להבין איך חווית הלידה נצרבה בזיכרון שבגוף ושבנפש של האישה. כך נתחיל למקד את הקשיים הפיזיים והרגשיים שלך.


חלק מהנשים חוות את הלידה כחוויה חיובית ומעצימה, ואפילו אם היו קשיים, בסופו של דבר החוויה הכללית נתפסה כחיובית. בחלק מהמקרים התשובה יכולה להיות: "הייתה לי לידה קשה" או "לידה טראומטית". אז המשמעות יכולה להיות אחרת לגמרי - החל ממצב רוח ירוד וקושי להתאושש ולהחלים פיזית ורגשית לאחר הלידה, פלשבקים, הערכה עצמית נמוכה, קושי בקשר עם התינוק, קשיים בהנקה, בעיות במיניות ועד פחד מהלידה הבאה או רצון ללדת בלידה קיסרית.


מתי בכלל אירוע נתפס כטראומה?

אירוע טראומטי הוא מצב בו אדם חש שיש סכנה או איום לחייו, שלו עצמו, או של מישהו קרוב אליו. טראומה מאופיינת באלמנט ההפתעה, תחושת חוסר אונים ופחד גדול. תפיסת האירוע כטראומטי היא סובייקטיבית לחלוטין. 20-30% מהאנשים שנחשפו לאירוע טראומטי יפתחו תסמונת פוסט -טראומטית (PTSD) ויסבלו לפחות חודש מתסמינים כמו: חוויה מחדש של האירוע (פלשבקים, סיוטים), הימנעות, עוררות יתר, הפרעות בחשיבה ובמצב הרוח.


איך גם הלידה עלולה להפוך לטראומה, מה התסמינים?

במשך שנים רבות, יתכן בגלל ההתייחסות החברתית ללידה כתהליך משמח וחיובי, התקשו אנשי מקצוע להכיר בכך שלאחר הלידה אישה עלולה לפתח PTSD ולסבול מתסמינים של פוסט טראומה.


כיום, קיימת ההכרה שחלק מהנשים יחוו את הלידה כאירוע קשה ומלחיץ, וכ-3-4% אף יפתחו תסמונת של פוסט טראומה מהלידה. חווית לידה טראומטית מתבטאת בתסמינים כמו:

  • תגובות פיזיולוגיות מוגברות לדוגמה: דופק מואץ, רעד, הזעה, עוררות יתר, קשיי שינה וכד'.

  • תגובות רגשיות ממחשבות ו"מרמזים" על הלידה לדוגמה: חרדה, סטרס, אי-שקט, עצבנות, עצבות, דיכאון וכד'.

  • הופעת פלשבקים וזיכרונות, תמונות או סרטים מהלידה, כתוצאה מ"גרוי" וגם כאלה שלא מרפים.

  • הימנעות מקרבה ללידה ולהריון לדוגמה: להימנע מלדבר על הלידה, להימנע מכניסה להריון ומלידה רגילה ואפילו טוקופוביה  (חרדה מלידה).


ישנן רמות שונות של התגובה לאירוע הלידה. ברוב המקרים נשים שילדו יחזרו ל"איזון" עם הזמן. מצב של PTSD מוגדר כאשר לפחות חלק מהתסמינים נמשכים חודש ויותר. אצל חלק מהנשים התסמינים יופיעו מייד לאחר הלידה, ואצל אחרות רק אחרי תקופת זמן ארוכה של תפקוד והסתגלות תקינים.


למה זה נורמלי כשהלידה נתפסת כחוויה טראומטית?

לידה היא אירוע עוצמתי בו האישה נמצאת במצב רגיש ופגיע מבחינה פיזית ונפשית, ולכן עולה הסיכון לחוות את האירוע המיוחד הזה כטראומטי. טראומה בלידה היא כל מצב שבו האישה חשה שיש סכנה או איום על חייה או על חיי העובר.

תפיסת הלידה כאירוע טראומטי היא תמיד סובייקטיבית ו"בעיני המתבוננת".

ישנן סיבות רבות והגיוניות שאישה תחווה את הלידה באופן אישי כטראומה לדוגמה:

  • אולי היה פער בין הציפיות, התוכניות וחלומות, לבין המציאות בפועל בחדר הלידה וגם לפני ואחרי.

  • אולי אישה הרגישה שלא ראו אותה ואת הצרכים שלה בלידה, לא כיבדו את תוכנית הלידה ולא התחשבו ברצונותיה.

  • אולי האישה הרגישה חוסר אונים, ואשמה שלא עשתה משהו או שעשתה משהו שלא היה צריך לעשות.

פעמים רבות אותן תחושות כמו: אשמה, אכזבה, תסכול וחוסר שליטה "נדחקות" הצידה בזרם החיים - כי "מה זה רלוונטי, זה היה ונגמר...והעיקר את בריאה והתינוק בריא".


אל תדחיקי, חווית לידה קשה עלולה להפוך ל"טריגר"

אני רוצה לומר לך, שזה לא בדיוק ככה. הסיפורים האלה לא נעלמים לשום מקום ויכולים להתעורר כשאת מתכננת את ההריון הבא או כשאת כבר ממש מתקרבת ללידה הבאה והגוף וגם הנפש נזכרים בחוויית הלידה הקודמת.

הזיכרונות האלה הם טריגרים להתפתחות תחושות של לחץ, פחד וחרדה שגורמים לתחושת מצוקה גדולה ולכן חשוב לעשות תהליך של עיבוד רגשי לחווית הלידה.

עוד על השפעות הטראומה בלידה לקריאה כאן.


מהן השיטות היעילות לטיפול בטראומה בלידה?

הטיפול הראשוני לאחר טראומה מכוון למנוע התפתחות פוסט טראומה (PTSD).

בשלב המיידי נתמקד בעזרה ראשונה נפשית שכוללת: תמיכה רגשית וחברתית וחיזוק המשאבים הקיימים. בשיחת המשך נארגן את החוויה הטראומטית, תוך התייחסות לסדר הכרונולוגי של האירועים, השלמת פרטי מידע, הבנת הצרכים המידיים ומתן מענה בהתאם.


שתי שיטות טיפול הוכחו כיעילות לטיפול לאחר שהתפתחה פוסט טראומה.

  1. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) לעיבוד החוויה באמצעות חשיפה בשחזור הסיפור הטראומטי והבניה קוגניטיבית מחודשת.

  2. טיפול באמצעות תנועות עיניים לעיבוד מחדש והקהיה שיטתית (EMDR).

שיטות אלו נמצאו כמסייעות להפחית את הזיכרון המחודש של האירוע הטראומטי בקרב נפגעים.


לגבי טיפולים פסיכולוגים אחרים לא נמצאו הוכחות חד-משמעיות, אך ההנחה הרווחת שכל טיפול רגשי יכול לסייע, ככל שיתחיל קרוב לזמן החשיפה לאירוע. כך אפשר להפחית את הסיכון להתפתחות פוסט טראומה בהמשך. נשים שקיבלו סיוע לאחר הלידה דיווחו על שיפור בהרגשתן; עוצמת התסמינים הייתה נמוכה יותר, ופעמים רבות חוויית הלידה הבאה הייתה חיובית יותר.

בכל מקרה, טיפול מכל סוג, זה לא קסם. לפעמים המחשבות והזיכרונות קשים, עמוקים ונאגרו זמן רב.

הנגיעה בהם במקום בטוח עם הרבה הקשבה וחמלה, מאפשרת שחרור והקלה, יחד עם תובנות חדשות על עצמך ועל סיפור הלידה.


מה נעשה בתהליך עיבוד חווית הלידה?

בתהליך עיבוד לידה נעשה עיבוד רגשי לחוויה שעברת, במטרה לשחזר ולהבין מה קרה לך שם.

נשאל שאלות כמו: מה הרגשת? ומה גרם לך להרגיש כמו שהרגשת? ומה גרם לך להגיב או להתנהג כפי שחווית במהלך הלידה?


הקשבה מלאה, הוא עקרון מנחה לאורך כל הדרך

בכל התהליך ניתן לגיטימציה לסיפור ונכיר בכל התחושות והרגשות שעולים לך. לפעמים התחושה היא של בדידות מאוד גדולה. פעמים רבות קשה מאוד לשתף בתחושות הקשות של האשמה ואולי הבושה. לרוב יש חוסר הבנה של הסביבה לתחושות המצוקה בלידה, והרוב מתמקדים במה שנולד.


שלב ראשון, לימוד טכניקות להרגעה

בשלב זה נתמקד בלימוד ובתרגול טכניקות להרגעה כמו: דמיון מודרך, נשימה והרפיה. כלים אלו תורמים לתחושת הבטחון והמסוגלות בתוך הטיפול.


שלב שני, לספר את סיפור הלידה ולשחזר אותו

בשלב זה נתחיל לספר את סיפור הלידה ולשחזר אותו, ממש נתמקד בסדר הדברים מנקודת מבטך.

לנשים שעברו לידה טראומטית בדרך כלל יש "שברי סיפור" וחסר להן מידע מגובש ושלם. בתהליך עיבוד חווית הלידה נאתר את המקומות שבהם היה חוסר, נשלים את המקטעים חסרים, ונשחזר סיפור שלם וברור יותר.


שלב איתור החוזקות והקשיים

נזהה את המקומות בלידה שבהם הרגשת שהדברים עבדו בשבילך ואת החוזקות שלך, וגם את המקומות שהיו יותר קשים עבורך שבהם הדברים לא עבדו כפי שציפית ועוררו מצוקה.


עפ"י עקרונות הטיפול בשיטת ה-CBT בכל נקודה כזו, אזמין אותך לזהות את המחשבות, הרגשות והתחושות הגופניות שחווית במהלך הלידה. נגלה את הקשיים והכאבים שעלו לך ולמה היית זקוקה?

נבין לדוגמה: מה היה לך קשה, מה היה מקור הקושי בסיטואציות הספציפיות שבהן היית, ומה יכול היה יכול לעזור לך ולהקל את הקושי? נתרגל כלים להתמודדות ונלמד להפריד בין החוויה הקודמת לזו שתהיה.

המטרה היא לבנות גשר בין מה שקרה בלידה הקודמת, לבין איך שאת רוצה להיות בלידה הבאה ובכלל. נתמקד בהכרה ובהבנה במה שאת צריכה רגשית ופיזית, כדי לעבור את הלידה אחרת.


למי מתאים לעשות תהליך של עיבוד לידה?

גם לידה ללא סיבוכים עלולה להחוות כחוויה קשה ומלחיצה. עצם התחושה האישית והסובייקטיבית של הלידה כחוויה קשה, שלילית או טראומטית, כבר מעלה את הסיכון לפתח פוסט טראומה. לכן, תמיד חשוב לשמוע את התחושות והמחשבות של האישה על הלידה.

השילוב של חווית לידה קשה יחד עם גורמי סיכון כמו: פחד מלידה; התערבויות רפואיות הכוללות ניתוח קיסרי דחוף; לידת ואקום או מלקחיים; מצבים של הריון בסיכון (לידה מוקדמת, אובדן הריון); וכן קשיים נפשיים בעבר, מעלים את הסיכון להתפתחות תסמינים של פוסט טראומה מהלידה.


טיפ ממני אליך :)

אם את מרגישה ש"סיפור הלידה שלך לא סגור", ושאת ממשיכה להיות עסוקה ב"למה קרה מה שקרה...", אז אני רוצה להגיד לך - את לא אשמה ואת לא לבד.

באותו זמן, עשית את הכי טוב שיכולת. קבלת את ההחלטות שהיו הכי נכונות לאותו רגע.

אל תישארי לבד עם הזיכרונות הקשים מהלידה ועם התחושות המטרידות שלא מרפות. שתפי את הסובבים אותך. אם את מרגישה שזה לא מספק, התייעצי עם נשות ואנשי מקצוע. אפשר לעזור ולהקל.


הדברים מדברים אלייך?

גם לך היה קשה אחרי הלידה?

אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969




לצפייה בסרטון לייב שערכתי עם עדי שירי בנושא עיבוד חווית לידה (כחצי שעה)






יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page