top of page
  • תמונת הסופר/תדיתה גולן הדרי מיילדת ומטפלת רגשית

פחד מלידה - מתי הפחד נורמלי ומתי הוא קיצוני?

מי לא פוחדת מהלידה?

טוב, אולי לא כולן פוחדות אבל, יש דאגות ושאלות שמעסיקות ואולי גם מטרידות וזה לגמרי נורמלי. הלידה מתאפיינת בכאב, אי וודאות וחוסר שליטה ולכן זה טבעי, שלצד ההתרגשות והציפיה יהיו גם דאגות וחששות.


אז איפה הבעיה?

כשהפחד מהלידה הוא לא סתם פחד אלא ממש חרדה שמשבשת את שגרת החיים. מלווה במחשבות על כל מה שרק יכול להסתבך, על הכאבים שעתידים להיות ויהיו בלתי נסבלים, חרדה לבריאות העובר ועוד המון המון מחשבות.


קיימות עוצמות שונות של פחד מלידה (Fear of Childbirth) החל מדאגות וחרדות מינוריות דרך פחד מלידה, שאינו משפיע על התפקוד היום יומי של האשה ועד לפחד חמור מלידה שמשפיע באופן משמעותי על חיי היום יום מבחינת תפקוד בכל תחומי החיים וגם על הרווחה הרגשית.


פחד חמור מלידה נקרא טוקופוביה: טוקו=לידה פוביה=פחד. רוב הנשים לא מכירות את המושג. גם אלו שחוות את הפחד החמור. עצם הידיעה שיש לתופעות שאת מרגישה שם, כבר יכולה להקל מאד! את לא "לא נורמלית". זו תופעה מוכרת ויש איך לעזור.


מבחינת שכיחות התופעה, קיימת שונות רבה בנתונים המדווחים בספרות והם נעים בין 43% - 3.7%. הטווח הרחב נובע מהאופן בו הוגדרה התופעה וכן בגלל שנעשה שימוש בשאלונים שונים להערכת הפחד מהלידה. הערכה שנעשתה על פי סקירה של מחקרים רבים בנושא, עומדת על כך שהשכיחות של טוקופוביה היא כ- 14% (O’CONNELL, 2017).


איך טיפול בטוקופוביה עם דיתה יכול לעזור להגיע ללידה רגועה יותר
טוקופוביה, כשיש שם לתופעה זו כבר הקלה. איך אפשר לעזור?

איך אפשר לזהות טוקופוביה - פחד מלידה?

מי שחווה טוקופוביה, מרגישה שהמחשבות המפחידות משתלטות על כל סדר היום שלה. וגם אם יש הקלה רגעית בשיחה עם מישהו או חיפוש מידע...המחשבות יחזרו ובגדול! ביום, בלילה, בחלומות ובערות.

נשים שמתמודדות עם טוקופוביה מספרות על מחשבות על כך שיקרה משהו נורא בלידה להן עצמן או לעובר, שלא ידעו מתי מתחילה הלידה, שלא יצילחו ללדת או שלא יעמדו בכאב.


כמו בכל חרדה או פוביה, למחשבות הללו גם מתלוות תחושות גופניות כמו שאת מרגישה כשאת בסכנה (והן מתעוררות "רק" בגלל המחשבה): מחנק בגרון, דופק מהיר או רעד.


ככל שההריון מתקדם, המחשבות המפחידות מציפות והחרדה עולה. יש כאלה שינסו לקרוא כל פיסת מידע כדי לקבל תשובות לכל השאלות שעולות (ולא נגמרות) ויש כאלה שימנעו מכל מגע עם הנושא, לא לדבר על הלידה, לא לשמוע סיפורי לידה ולא להשתתף בקורס הכנה ללידה ואפילו מבקשות ללדת בניתוח קיסרי. אלה וגם אלה אסטרטגיות שלא יצליחו להרגיע לאורך זמן... והמצוקה תימשך. בנוסף, בגלל הפחד נשים רבות נמנעות מלהתכונן ללידה - כך שהן מגיעות ללא מידע מקדים והבנה על התהליך שהן עומדות לעבור.


מה המשמעות של טוקופוביה ואיך היא משפיעה?

טוקופוביה יכולה להשפיע על הלידה עצמה וגם על מה שקורה לאחריה. מחקרים מראים שלפחד מלידה יש השפעה על תוצאות הלידה, עליה משמעותית בשיעור הלידות הקיסריות וכן השפעה על המצב הנפשי של האם לאחר הלידה עם יותר סיכון לדיכאון, פסיכוזה, הפרעת דחק חריפה (ASD) או הפרעה פוסט טראומטית (PTSD).


מתי ואיך מתפתחת טוקופביה?

הפחד מתפתח לעיתים לפני הכניסה להריון ואפילו שנים קודם בגיל ההתבגרות. הגורמים יכולים להיות קשורים למשהו שנלמד בבית הספר, לסיפורים ששמעו אותן נשים על חוויות הלידה של בנות משפחה (אמא, אחות) או חברות, סרטים, ארוע רפואי אחר ועוד. הפחד גם יכול להתפתח לאחר לידה טראומטית והשאירה חותם צורב בגוף ובנפש והפחד מתעורר לקראת הלידה הבאה "כי את כבר יודעת מה זו החוויה הזו" וכל כך רוצה שיהיה אחרת.


האם יש גורמי סיכון?

כן, ישנם מצבים שניתן לראות קשר בינם לבין התפתחות טוקופוביה. מצבים שמעלים את הפגיעות הרגשית של אותה אשה. היסטוריה של דכאון, חרדה, דימוי עצמי נמוך, נסיבות חיים וחוויות קשות בעבר כמו טראומה מינית, חוויה טראומטית בלידה קודמת או חוויה טראומטית שקשורה לטיפול רפואי, היסטוריה של אובדני הריון. טיפולי פוריות ממושכים, העדר תמיכה חברתית וקשיים בקשרים בינאישיים ועם הפרטנר.


סוגים של טוקופוביה

1. טוקופוביה ראשונית, כאשר מדובר בנשים לפני היריון ראשון או במהלכו.

2. טוקופוביה משנית לאחר לידה קשה.

3. טוקופוביה משנית לדיכאון בהיריון.


מהו הטיפול בטוקופוביה?

החדשות הטובות הן שאפשר לטפל ולהקל! ישנן שיטות טיפול שונות שנמצאו יעילות בהפחתת רמת החרדה של נשים הסובלות מטוקופוביה. אחת השיטות היא טיפול התנהגותי קוגניטיב (CBT) שהוכח כיעיל לטיפול בחרדות ונעשה בו שימוש גם לטיפול בטוקופוביה. מטרת הטיפול היא לתת לך תמיכה וכלים כדי שתרגישי יותר שליטה כשמתעוררת החרדה ותוכלי להתמודד בצורה יעילה יותר עם אי הוודאות שקשורה ללידה. חשוב לדעת שאי אפשר להעלים לגמרי את הפחד והחרדה אך אפשר להפחית את עוצמתם כך שניתן יהיה להכיל אותם. חלק בלתי נפרד מהטיפול הוא לתת מקום לקושי ולהכיר במצוקה שאת נמצאת בה וזה כבר יכול לעשות הבדל והלפחית את תחושת הבדידות.


איך אני מטפלת?

בתהליך ממוקד ומכוון נזהה את הפחדים מהלידה ונלמד דרכים להתמודד איתם בצורה יעילה עם רגשות הלחץ והפחד שהם מעוררים. בשלב הראשון נגדיר את הפחדים - ממה את פוחדת בלידה. בהמשך, נזהה את המחשבות שמעוררות את רגשות הפחד והחרדה. לאחר מכן, נמצא יחד את הפרשנות המתאימה כדי להפחית את עוצמת הרגשות הללו ובנוסף, נלמד טכניקות להרפיה ולהרגעה ולהתמודדות יעילה עם הרגשות הלא נעימים, כדי שתוכלי להכיל אותם ולא להבהל ולנסות להמנע מהם.


מעונינת בפרטים נוספים על טיפול בטוקופוביה? לחצי כאן


ומה עכשיו?

מוזמנת לקרוא על טיפים שיכולים להקל עלייך.

ואם את מרגישה שהדברים מדברים אלייך אל תישארי לבד!



אני זמינה בשבילך גם כאן 052-4266969


**זכיתי לקחת חלק במחקר בנושא בבי"ח איכילוב בראשותן של ד"ר שרון בן רפאל וד"ר גבי אייזנברג שפירסמו מאמר עם תיאור מקרה מתוך המחקר. לקריאת המאמר קליק על הקישור https://bit.ly/3V2P4Bq




יש לך שאלות והתלבטויות על הלידה המתקרבת?

נעים מאד, שמי דיתה גולן הדרי ואני אחות ומיילדת מוסמכת, יועצת הנקה ופסיכותרפיסטית CBT.

מזה 30 שנה אני עוסקת באהבה גדולה בליווי נשים בהריון, במהלך ולאחר הלידה.

  • Facebook
  • Instagram
bottom of page